Masthead header

Branäs – Dag 3

Nu har vi lekt i pulkabacken ett par dagar, och idag löste vi liftkort.

Det är första gången på ca 28 år som jag står på ett par skidor, så jag var minst sagt nervös när jag stod uppe i toppen på backen och kollade ner för branten framför oss där vi strax skulle kasta oss handlöst utför… Jag talade om för min familj att jag älskar dem, tog mod till mig och sa, ”Ååå hej!”, tryckte ifrån med stavarna och gav mig utför den gröna barnbacken 😀
Nog med överdramatiseringarna. Efter att vi kört i barnbacken ett par gånger, Therese och jag, så gav vi oss iväg till en blå backe i närheten för ytterligare några åk. Nu sitter vi i stugan, värmer oss och smälter maten medan barnen sover middag.

Det blir mer skidåkning i eftermiddag när barnen vaknat och ätit mellanmål.

Ikväll kommer Petra, Christer och Alva hit och ansluter till vårt glada gäng. Det ser vi fram emot.

20150121_10354420150121_103549IMG_20150121_092305

Branäs – 2015

Nu har vi gjort första natten här i Branäs och det har väl inte varit helt problemfritt.
Första halvan av bilresan gick bra, men efter Grums blev Victor åksjuk. Men vi kom fram till slut och stugan är superfin och modern.

Första kvällen spenderades med sällskapsspel och glada skratt, men tyvärr fungerade inte sömnen alls för Victor som inte somnade förrän runt två-tiden. Så vi är lite trötta idag, men vi har ändå spenderat förmiddagen i pulkabacken där vi susat fram på snowracers och pulkor.

Kolla in en kortfilm från idag:

DCIM100GOPRO

IMG_7571IMG_7569IMG_7573

Inskolning

Idag har varit en stor dag för idag började Victor på förskolan. (Dagis får man inte säga längre.)
I början iakttog han mest allt som hände, men i slutet av dagen ville han knappt åka hem när det var dags att ta på sig skorna.IMG_6721-1.JPG

Och han har fått en egen krok och hylla för sina kläder.

När vi sen kom hem var han så trött att han somnade sittandes i mitt knä.

Sista kvällen…

Då är även sista kvällen i Rom avklarad och vår bröllopsresa börjar lida mot sitt slut.
Vilken fantastisk resa det har varit, och vilken fantastisk bit av historia vi har fått uppleva.

Idag har vi varit runt i lite mindre kvarter med små trånga gator som kantats av pyttesmå uteserveringar, och när vi gick in i en mycket vacker kyrka så hamnade vi mitt i ett fantastiskt vackert bröllop. Sen har vi tagit en sväng på sightseeingbussarna igen, fast nu enbart som transportmedel runt staden. Vi bockade av några platser till vi ville se och kände oss ganska mätta på sightseeing, så vi köpte lite glass och njöt av att ”bara vara” en stund. Efter lite flanerande på stan styrde vi stegen ”hem” till hotellet där vi fräschade upp oss och satte oss på tak-terassen i vanligt manér för att dricka våra öl och slappa en stund. Sen gick vi ut på stan och letade upp en restaurang för att äta canelloni till middag innan vi gled runt hörnet till en mysig vin-bar och delade på en flaska rosé.
Sist men inte minst gick vi bort till Colosseum för att ta några schysta nattbilder med hjälp av stativet. Förhoppningsvis blev det några bra bilder så vi kan få en ny tavla hemma på väggen.

Over and out from Rome…

AS8K1642AS8K1702AS8K1765

Dag 2 – Sightseeing och middag

Idag började vi dagen med frukostbuffé utomhus på vår tak-terass med utsikt över Colosseum. Vilket sätt att äta frukost alltså.
Efter det gick vi till Colosseum och hoppade på en så kallad hop on-hop off-buss. Den tog oss runt de vanligaste sightseeingplatserna och vi fick sett spanska trappan, Fonti di Trevi och Pantheon m.m.m. Tyvärr var ju fontänen under restaurering och var täckt i byggställningar. Så typiskt…
Lunchen åt vi på Hard Rock Café med sin fina takmålning.

AS8K1450

AS8K1491AS8K1525AS8K1533

Trötta fötter tog sen vila uppe på hotellets tak-terass igen med ett par öl och lite vin innan det var dags att ge oss iväg till en restaurang där våra goda vänner Alexandra och Kristoffer hade bokat bord, mat och dryck i förväg som en bröllopspresent till oss.
Och min herre vilken middag! Det blev fyrarätters, och det var den bästa restaurangupplevelse jag haft i mitt liv.
Det var service och kunnighet hos personalen som jag inte upplevt innan, och sen talade maten för sig. My god.
Först fick vi parmaskinka med melon som första rätt. Andra rätten bestod av en fantastisk pasta. Tredje rätten var två fina köttbitar av kalv. Och som avslutning fick jag en panacotta som smakade himmelskt gott och Annica som var proppmätt fick in en Tiramisú som hon nästan lyckades tvinga i sig innan de kom in med kaffe och limocello. Jag vet inte om jag varit så mätt någon gång i mitt liv tidigare. Säkert är i alla fall att Annica aldrig varit så mätt innan.

AS8K1588

Roligast på kvällen var när Annicas efterrätt kom in med ett ljus i och hela personalen plus en gitarrist sjöng ”Happy birthday” för henne i tron att det var hennes födelsedag. 😀

AS8K1605

Nu ska trötta fötter och mätta magar gå å lägga sig.

God natt…

Dag ett har nått sitt slut

Vilken otroligt varm och fin dag vi har haft.
Ovädret som fanns här hade precis dragit förbi när vi landade och solen slog emot oss med full kraft när vi gav oss ut på stan.
Men man ska inte klaga på fint väder.
Efter vi checkat in på hotellet gav vi oss ut till närmsta pizzeria som låg runt hörnet från hotellet, och vilka goda pizzor det var.

AS8K1125

AS8K1297

Efter det gick vi förbi Colosseum då vi varit där tidigare och tog oss in i Forum Romanum för att vandra bland kullarna en stund.
Och ruinerna skvallrar om vilken mäktig och imponerande plats detta måste varit en gång i tiden. Och är fortfarande för den delen.

AS8K1175

Vi tog oss sedan tillbaka till hotellet för att fräscha upp oss med en dusch och lite nya kläder. Vi passade öven på att kila upp på hotellets takterass för att ta oss ett glas vin och en öl.

AS8K1287

Lite senare på kvällen letade vi upp en supermysig källarrestaurang som serverade oss en mycket god tre-rätters på äkta Italiensk manér.

AS8K1323

Sist men inte minst passade vi på att på vägen hem ta vägen om Colosseum som ligger precis bredvid hotellet för att se det upplyst i nattens mörker.

AS8K1350

Nu blir det dock sängen. Vi har ju varit uppe sedan kvart över fem i morse.
God natt…

Ciao Italia! Ora veniamo!

Hej Italien. Nu kommer vi!

Nu sitter vi på flyget som erbjuder gratis trådlöst internet. Tack för det Norwegian!

Annica läser skvallertidningar och jag tar en kall öl.

Ta hand om er och kika in hit snart igen för att se hur vi har det 🙂

En dag med familjen

Idag började vi dagen med att åka till Emaus för att se de nyfödda kaninungarna.
Jag tror dock att Annica gillade dem mer än vad Victor gjorde. Han var mest intresserad av katterna och gungan.

Efter Emaus åkte vi hem till Victors mormor och morfar för att hälsa på och blev inbjudna på grillkväll lite senare.

När Victor fått sin lunch och sovit en stund packade vi ihop oss för att åka på ovanstående grillkväll, och jag bestämde mig för att cykla dit.
Tack vare cykelhållaren till bilen kan jag få mer tid till cykling då jag kan cykla ena vägen och så tar vi cykeln på taket när vi ska hem sen.

Det blev en lyckad kväll med mycket skratt och god mat. Victor pratade massor och höll låda långa stunder. Tänk om man bara kunde förstå vad det är han vill ha sagt.

AS8K0574AS8K0581AS8K0591AS8K0604AS8K0685AS8K0696AS8K0705IMG_2922IMG_2892IMG_2894IMG_2904IMG_2918IMG_2928

Dop för Viola

Idag har vi varit på dop!

Först började vi dagen med att hissa flaggan för Victors farfar som fyller år idag. Sen klippa gräset hemma och tvätta bilen som någon fågel fått för sig att ha diarré över. 🙁
Efter vi var klara med det så gav vi oss iväg till kyrkan för att inse att vi har fattat fel på tiden. Så vi var en timma för tidiga.
Men vi kunde ju inte sitta där och uggla, så vi åkte till Laxbutiken i Ljungskile och köpte glass istället.

När vi sen kom tillbaka till kyrkan i rätt tid träffade vi lilla Viola som döptes under en fin cermoni.
Efter dopet så blev det sedvanligt dopkaffe och tårta. Då fick Victor springa runt och busa med de andra barnen och han hade superkul!

AS8K0332

AS8K0455

AS8K0509

Nytt upplägg

Som ni ser har hemsidan omarbetats helt och blir en hybrid av de två tidigare versionerna.
Det är numera en enklare hemsida som kommer innhålla en bildsida och en bloggsida.

På bildsidan kommer vi lägga upp bilder som vi gillar lite extra mycket och bloggen kommer vara den aktiva
delen av hemsidan där ni kommer kunna följa oss i allt från vardag till fest och resor m.m.

Hoppas ni gillar upplägget och återkommer till bloggen ofta för att ta del av vad som händer hos oss.